Firma LogiCall działa na podstawie upoważnienia w imieniu firmy Nivi S.p.A., która jest wyłącznym przedstawicielem posiadającym koncesję do windykacji opłat za korzystanie z płatnych autostrad.
Firma Nivi rozpoczęła swoją działalność windykacyjną w sektorze autostrad w 1960 roku i jako jedna z pierwszych firm we Włoszech otrzymała certyfikat jakości usług windykacyjnych dla administracji publicznej.
Windykacja niezapłaconych opłat drogowych jest jedną z największych usług świadczonych przez Nivi i prawie wszyscy posiadacze koncesji publicznych zarządzających autostradami publicznymi zdecydowali się powierzyć Nivi do windykacji swoich niezapłaconych opłat drogowych. Każdy przejazd przez bramkę poboru opłat generuje cyfrowy numer identyfikacyjny (RMPP), który zawiera informacje o dacie i godzinie naruszenia, odcinku autostrady oraz fotografię pojazdu.
CO TO JEST NIEOPŁACONA OPŁATA DROGOWA?
Obowiązkiem kierowcy jest uiszczenie opłaty drogowej, jak wyraźnie przewidziano w art. 176 ust. 11 i 11bis włoskiego kodeksu drogowego. Niezapłacone opłaty drogowe stanowią naruszenie tego artykułu i są również uważane za naruszenie umowy handlowej pomiędzy podmiotem zarządzającym autostradą i kierowcą/właścicielem pojazdu (obie osoby ponoszą równą odpowiedzialność zgodnie z art. 196).
Opłata drogowa za przejazd autostradą to „umowa” zawarta pomiędzy kierowcą i autostradą w momencie wjazdu na autostradę i pobrania przez kierowcę biletu wjazdowego. Nie podlega zatem zwykłemu terminowi dochodzenia zobowiązań na podstawie art. 2946 włoskiego kodeksu cywilnego, lecz ustawowy termin na dochodzenie kar finansowych za niestosowanie się do opłat drogowych wynosi 10 lat. Termin ten potwierdza także Włoski Sąd Najwyższy, który uznał opłatę za przejazd autostradą za opłatę za umowę o świadczenie usług (Włoski Sąd Najwyższy, sygnatura 298/2003).
Koncesjonariusz (lub jego wyłączny przedstawiciel – w tym przypadku NIVI S.p.A.) nie ma obowiązku powiadamiania o grzywnie za niezastosowanie się do opłaty drogowej listem poleconym, gdyż samo naruszenie stanowi obowiązek cywilny o charakterze umownym, a nie karę/naruszenie administracyjne. Kary o charakterze pieniężnym za nieprzestrzeganie opłat drogowych są zatem egzekwowane za pośrednictwem zwykłej poczty.
Jeżeli nie można wykryć wjazdu pojazdu na autostradę, włoskie prawo drogowe stanowi, że opłata za przejazd będzie naliczana od najdalszego wjazdu na autostradę.
Na autostradach wyposażonych w szlabany/bramki poboru opłat obowiązkowe jest zatrzymywanie się przy punktach poboru opłat, nawet jeśli są one otwarte, z wyjątkiem kolejek z automatycznym zdalnym poborze opłat.
Zgubienie biletu na autostradzie najczęściej skutkuje zablokowaniem kierowcy na zjeździe do czasu przedstawienia dowodu uiszczenia opłaty. Jednak we Włoszech, aby uniknąć korków w ruchu drogowym i wypadków, bramka poboru opłaty zostanie pomimo to otwarta, aby umożliwić płynny przejazd pojazdom. Kierowca ma wówczas obowiązek pobrać z kasy bilet zastępczy i uiścić opłatę drogową w terminie 15 dni od daty przejazdu bez ponoszenia dodatkowej opłaty.
Czasami kierowcy mogą przegapić płatność, jeśli nie zobaczą kolejki przy zjeździe lub jeśli wjazd na autostradę jest zautomatyzowany.
W zależności od tego, kiedy autostrada została otwarta, może nie być rzeczywistego ruchu ani korków. Jeśli tak się stanie, a szlabany będą otwarte, kierowca może odnieść wrażenie, że może przejechać bez zatrzymywania się i płacenia za przejazd. To samo dzieje się zwykle na pasach automatycznych, gdzie zagraniczni kierowcy mają tendencję do jechania za innymi pojazdami, nie zdając sobie sprawy, że należy uiścić opłatę drogową.
Fotografia pojazdu przedstawia dowód faktu, że opłata drogowa nie została uiszczona.
W przypadku zmiany właściciela pojazdu może zaistnieć konieczność udowodnienia zasadności sporu, a Nivi będzie w dalszym ciągu windykować należność od nowego właściciela/poprzedniego kierowcy pojazdu.
Dokumentacja dostępna Nivi nie jest od razu przekazywana kierowcom, ale zawarta jest w pismach i na platformie internetowej w celu ułatwienia uiszczania opłat drogowych.
KODY OPŁAT PIENIĘŻNYCH NA WEZWANIU = PRZYCZYNA POWSTANIA WYKROCZENIA DROGOWEGO:
M88, T88 i V88 to kody wskazujące na to samo wykroczenie: kierowca zgubił bilet wjeżdżając na autostradę i w związku z tym musi uiścić opłatę obliczoną za najdłuższy odcinek autostrady (art. 176 włoskiego kodeksu ruchu drogowego).
Oto dokładny opis:
Kod M88: wskazuje, że kierowca dokonał „osobistej płatności u kasjera”, w związku z czym nie jest wykonywana żadna dokumentacja fotograficzna pojazdu. Z powodu, iż brakuje biletu, kasjer przygotuje mandat i przekaże go kierowcy.
Kod V88: kierowca wjechał na automatyczną linię płatniczą, gdzie mógł zapłacić kartą kredytową lub VIACARD (kartą przedpłaconą). Niestety bez biletu nie można było dokonać płatności, dlatego kierowca został wystawiony mandat i sporządzono zdjęcie pojazdu.
Kod T88: kierowca wjechał w strefy TELEPASS i skorzystał z otwartych lub brakujących szlabanów. Sporządzona została dokumentacja fotograficzna pojazdu.
Kod MAN: oznacza, że kierowca wjechał w strefę „ręcznego poboru opłat” i w związku z tym nie jest wykonywana dokumentacja fotograficzna pojazdu. W tym przypadku kierowca ma bilet, ale po prostu odmawia za niego zapłaty. Następnie kasjer nałożył na kierowcę mandat, który pozostał niezapłacony.
Kod MCS: kierowca wjechał do strefy płatności automatycznych, w której może zapłacić kartą kredytową lub VIACARD (kartą przedpłaconą). Mimo prawidłowego włożenia biletu i karty płatniczej, płatność nie została zrealizowana, opłata drogowa za przejazd pozostała niezapłacona (brak środków na karcie kredytowej, karta kredytowa była uszkodzona itp.).
Kod PIC: Jest to bardzo rzadki przypadek, gdy kierowca nie miał biletu, a następnie dołączył do kolejki do płatności w gotówce. Kiedy kasjer zapytał kierowcę, gdzie wjechał na autostradę, kierowca ustnie poinformował o wjeździe, ponieważ nie miał biletu potwierdzającego ten fakt. Kasjer przyjął płatność, ale niestety, ze względu na brak oryginalnego biletu, pozycja ta pozostaje otwarta, ponieważ przypadku niezarejestrowanego wjazdu, opłata za przejazd zostanie automatycznie przeliczona dla najdłuższej trasy autostrady (najdalszy wjazd na autostradę). Sprawy takie powinny zostać zamknięte, jeżeli kierowca ją zakwestionuje.
Kody TLP i VIO: działają jak kod T88, ale w obu przypadkach znany jest wjazd na autostradę.